Magyar Építők Blog

Az építőipart nem csupán a szigorú tények mentén lehet megközelíteni: blogunkban azt is megmutatjuk mi van a számok mögött

Az elővárosi vasutak egy pályán érik majd el a HÉV-vel a Kálvin teret

tn4-03hevmo.jpg

Az ötös metró projektjének előkészítése integrálja Budapest különböző kötöttpályás közlekedési rendszereit a HÉV, az elővárosi vasutak és a metró összekapcsolásával. A már a tervezési szakasznál tartó beruházást Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója (BFK), valamint Homolya Róbert, a MÁV vezetője mutatták be a csepeli HÉV-kocsiszínben délelőtt: az államtitkár és a két szervezet felügyeli a projekt megvalósítását.

 

Budapest közlekedését így lehet javítani

16-200909_dt_70331.jpg

Fürjes Balázs rámutatott, hogy szakmapolitikai konszenzus van arról: a közlekedés a legfontosabb terület amin Budapesten javítani lehet, mint ahogy arról is, hogy

új egyensúlyra van szükség a főváros közlekedésében az autós, a közösségi, a kerékpáros és a gyalogos közlekedés arányában. Ezek közül pedig a kötöttpályás közösségi közlekedés a legfontosabb.

hev_fejlesztes_te_rke_p_1_1.jpg

Kifejtette: megújul és bővül a HÉV-hálózat, emellett 54 korszerű szerelvény is érkezik 2025-ig. A fejlesztés keretében a csepeli és a ráckevei HÉV-et a föld alatt meghosszabbítják a Kálvin térig, hogy összekapcsolódhasson a hármas és a négyes metróval. A mélyvezetésű szakasz a Soroksári út alá kerül, a HÉV ezért nem fogja többé elvágni a Dunától a Nemzeti Színházat, a Művészetek Palotáját, és a környező városrészeket. A hosszútávú cél az északi és déli HÉV-vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal, az ötös metró így valósulhat meg. Szintén szerepel a célok között a MÁV elővárosi járatainak csatlakoztatása a HÉV-hálózathoz: így délen akár a Kálvin térig bejuthatnak majd a vonatok.

 

Már zajlik a munka

24-200909_dt_71191.jpg

Vitézy Dávid többek között arra mutatott rá, hogy az új vonalat hosszú távon alkotó szakaszokból nemcsak az északi (szentendrei), illetve a déli (csepeli, ráckevei) HÉV-ek tervezésére hirdettek és zártak sikeresen közbeszerzést, hanem a középső szakaszra is.

Itt megvalósíthatósági tanulmány készül, ami alapján kijelölik több lehetséges útvonal közül a metró majdani - várhatóan alagúttal együtt épülő szakaszát is.

 

Több előnye is van a vasútfejlesztéseknek

22-200909_dt_71011.jpg

Homolya Róbert hangsúlyozta: a MÁV fejlesztései jelenleg is jelentős részben Budapestre és agglomerációjára fókuszálnak. A nemrég újra forgalomba kerülő és a közlekedésben várhatóan folyamatosan egyre nagyobb szerepet játszó emeletes motorvonatokról is beszélt, mint ahogy a jelenleg zajló elővárosi vasúti beruházásokról is. A jobb minőségű pályákon nemcsak gyorsabban lehet utazni, hanem többen is igénybe veszik őket - derült ki szavaiból.