Magyar Építők Blog

Az építőipart nem csupán a szigorú tények mentén lehet megközelíteni: blogunkban azt is megmutatjuk mi van a számok mögött

Pezsgő kulturális teret hoznak létre vasutak segítségével a fővárosban

217887308_331389581803685_8109033310437883835_n.jpg

Élőben jelentkezett be Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, A BFK vezérigazgatója a a leendő új Közlekedési Múzeum helyszínén, Kőbányán találkozott a napokban – derült ki az államtitkár videós Facebook bejegyzéséből. Minderről testvérlapunkban is beszámoltunk, de itt is részletesen kifejtjük.

Mint a klipből kiderült, a helyszínbejárásra azért került sor, mert csütörtökön volt 175 éve, hogy elrajtolt az első vonat hazánkban: Pest és Vác között. Ebből az alkalomból a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokában a mai nappal nyílt is egy időszaki kiállítás – családoknak és vonatrajongóknak, a vasút múltjáról és jövőjéről.

A „Volt egyszer egy Északi...a történet folytatódik” című kiállítást tehát a mai napon első alkalommal lehet megtekinteni és egészen október 31-ig tart majd nyitva. A kiállításon az érdeklődők megismerhetik

  • az épület és környékének történetét,
  • az új Közlekedési Múzeum terveit,
  • a jövő vasútját és
  • az ikonikus vasúti járműveket, például a híres 424-est, a Kandó tervezte V60-as villanymozdonyt vagy a 242-es Szellemet. A vonatokra fel is lehet szállni.

A kiállítás azért is különleges, mert utoljára lehet megnézni a Járműjavító csarnokát eredeti állapotában.

A főváros közlekedési aranytartaléka

Fürjes Balázs elmondása alapján a vasút több mint másfél százada az életünk része, de a közlekedés jövőjének is kulcsa. A főváros közlekedési aranytartaléka, ezért a területen az átgondolt előre haladás, fejlesztés, tervezés kifejezetten fontos. Ennek érdekében hívták életre a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát, melynek célja, hogy

  • reális alternatívává tegye a vasútat, mint közlekedési eszközt a fővárosban: gyakoribb járatokkal, gyorsabb menetidőkkel, kényelmes átszállással és egyjegyes rendszerrel (ún. tarifaközösséggel);
  • megkétszerezze a vasúton utazók számát;
  • valamint megszabadítsa Budapestet és az agglomerációt a hatalmas forgalmi terheléstől, csökkentse a légszennyezést.

„Az, hogy megértsük a vasút jelentőségét, fontos, hogy megismerjük a múltját és jövőjét – ez az új Közlekedési Múzeum víziója”

– emeli ki államtitkár.

Élő kulturális központot alakítanak ki

A Járműjavító egy különleges épületegyüttes, ipari műemlék. Története 150 éve szorosan összefonódik a magyarországi vasúttal. A Közlekedési Múzeum megalkotására kiírt építészeti tervpályázat nyertese, a nemzetközileg jegyzett Diller Scofidio + Renfro építésziroda magyar partnerekkel közösen már megkezdte a munkát, a múzeum pedig előreláthatólag 2026-ra nyithat majd meg.

Az innovatív múzeumban helyet kap rengeteg valódi tárgy és vasúttörténeti emlék is. Különleges lehetőség az, hogy itt megvalósul a skywalk – ami nem más, mint egy darumagasságban elhelyezett híd, melyről a magasból is megtekinthetőek lesznek vasutak.

Az elhanyagolt műemlékből egy rozsdaterület helyén pezsgő kulturális központot hoznak létre, amit bekapcsolnak a város vérkeringésébe. Az előzetes tervek szerint a Közlekedési Múzeumot várhatóan egy sétaút létrehozásával a Népligettel is összekötik, mi több, az elővárosokból is elérhető lesz majd vasúttal.

süti beállítások módosítása