Az M3-as metró felújításáról számos cikket publikáltunk már, illetve testérlapunk, a magyarepitok.hu is. Ezek közül azonban egy sem foglalkozott még azzal a kritikus - bár természetéből fakadóan láthatatlan kérdéssel, hogy, hogyan látják el levegővel a naponta embertömegeket megmozgató metrót.
A középső szakasz alagútjait felújító SWIETELSKY Építő Kft. installációs főmérnöke segítségével utána jártunk a témának, mint kiderült, a metró állomásait két szellőzőrendszer szolgálja ki.
- Egyrészt az üzemi szellőzőrendszer, amely a működtető személyzet munkáját teszi lehetővé. Gépházakat, diszpécserrendszereket látnak el ezzel a külön kiépített hálózattal, mely klímakontrollra is alkalmas.
- Másrészt a nagytömegű hétköznapi légmozgást, illetve a tűzesetek, vagy más biztonsági okokból szükséges alkalmak idején menekülési időt biztosító főszellőzőrendszer, mely az állomásokat és a menekítés során is használt mozgólépcsőket egyaránt ellátja levegővel.
Ez utóbbi állomásonként 2, óránként és darabonként 140-180 ezer köbméternyi levegőt megmozgató ventillátorból és több, egyenként 20 ezer köbméternyi levegőt terelő JET ventillátorból áll.
Összesen a megmozgatott levegő volumenre közel ötször annyi, mint egy azonos méretű irodaháznál.
A rendszert a felszínhez kapcsoló aknák elhelyezkedéséről, és más részletekről még itt olvashatnak az érdeklődők.